اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

گفت‌وگو با هادی مقدم دوست، کارگردان فیلم «عطرآلود» | کاش آثار آن‌قدر قوی باشد که داوری را سخت کند

  • کد خبر: ۱۴۸۸۶۱
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
گفت‌وگو با هادی مقدم دوست، کارگردان فیلم «عطرآلود» | کاش آثار آن‌قدر قوی باشد که داوری را سخت کند

به گزارش شهرآرانیوز، «هادی مقدم‌دوست» پیش از آنکه به‌عنوان کارگردان شناخته شده باشد، با نگارش فیلم‌نامه «بی‌پولی» حمید نعمت‌الله ‌و سریال «وضعیت سفید» در یاد‌ها مانده است. مقدم‌دوست چند سالی می‌شود که بر صندلی کارگردانی هم تکیه زده است. نخستین فیلم او، «سر به مهر»، اثر موفقی بود و جایزه بهترین کارگردانی بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر را به‌دست آورد. این نویسنده و کارگردان امسال در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با سومین ساخته کارگردانی خود «عطرآلود» حضور دارد؛ فیلمی که از بازی زوج هنری مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین بهره برده است. به بهانه حضور «هادی مقدم‌دوست» در این رویداد هنری با وی هم‌کلام شدیم.

پس از حدود ۸ سال دوری از سینما، سومین فیلمتان، «عطرآلود»، را ساختید و اکنون در جشنواره فجر حضور دارید. فکر می‌کنید فیلمتان چه معیارها، خلاقیت و نوآوری‌ای در فرم دارد که در این رویداد پذیرفته شده است؟

«عطرآلود» اثری است مبتنی بر شناخت احوالات انسان که آمیخته شده است با شرایط اقتصادی و اجتماعی مردی که خانواده دارد. یعنی قصه‌ای است که زیست توأم با خلوت کمتری نسبت به فیلم اولم دارد. آن فیلم یک تک‌نگاری درباره آدمی با زیست خلوت بود و وقت بیشتری برای مطالعه روی فرد وجود داشت، اما اینجا رابطه‌ها بیشترند. شخصیت اول فیلم را باید از خلال رابطه‌ها و گرفتاری‌ها بشناسیم. از خلال داستانی که پیچیده‌تر و ملتهب‌تر است. برای خودم این موضوع تجربه متفاوتی بود که داستانی بسازم که پهنای بیشتری داشته باشد و هم‌زمان شناخت درون انسان و ارتقای او رخ بدهد. این در متن حسین حسنی برایم یک مزیت آشکار بود، اما واقعا نظر هیئت انتخاب را نمی‌توانم حدس بزنم.

چطور به این ترکیب بازیگران و انتخاب زوج هنری مصطفی زمانی و هدی زین‌العابدین رسیدید؟

قصه این فیلم نوعی شرح رنج و امیدواری است. مصطفی چهره‌ای دارد که درد و رنج در آن به‌شکلی سینمایی نمود پیدا می‌کند. واقعا مصطفی انتخاب خوبی بود. برای نقش زن نیز  گزینه‌های زیادی وجود داشت، اما ترکیب خانم زین‌العابدین و مصطفی زمانی برایمان ترکیب جدید و متفاوتی بود. خانم زین‌العابدین هم کاملا منطبق بر نقش بود.

در خلاصه داستان آمده فیلم‌نامه حسین حسنی ملودرامی عاشقانه است. با توجه به اینکه خودتان فیلم‌نامه‌نویس توانمندی هستید، فیلم‌نامه چه ویژگی‌ای داشت که به ساختش ترغیب شدید؟ آیا خودتان هم در متن دست بردید؟

در آغاز کار یک طرح وجود داشت. فیلم‌نامه در فرایندی طولانی و طی چندین‌بار بازنویسی‌های زیاد نوشته شد و بنده هم در جریان متن بودم و نظراتی می‌دادم. چیزی که در متن از ابتدا می‌دیدم، تلاش برای نمایش رنج و امید بود و این واقعا ترکیب دشوار و زیبایی‌ است.

شما در ادوار مختلف برای فیلم «سر به مهر» جایزه بهترین کارگردانی بخش نگاه نو و دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه بخش فیلم‌های اول و دوم «بی‌پولی» را دریافت کرده بودید و برای فیلم‌نامه «شعله‌ور» نامزد جشنواره شدید. پیش‌بینی‌تان از فجر چهل‌ویکم چیست؟  

چه حدسی می‌توانم بزنم؟ امیدوارم رقابت آثار در بخش داوری تنگاتنگ باشد. کاش آثار این‌قدر قوی باشند که کار داوری سخت و دشوار شود. واقعا نه می‌توانم و نه می‌خواهم که پیش‌بینی کنم. باید ببینیم چه می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->